مارکتینگ پلن ( برنامه بازاریابی ) بخشی از طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) است
مارکتینگ پلن و طرح توجیهی
مارکتینگ پلن Marketing Plan بخشی از طرح توجیهی Business Plan است . اما در این ایران طرح توجیهی مترادف شده است با تحلیل مالی و توجیه بعد مالی طرح . به این معنا که برخی کارفرمایان بدون اطلاع فوایند ده گانه طرح توجیهی و فرایندهای نوشتن بیزینس پلن ، کمی در گوگل جستجو مینمایند، با کلیدواژههایی نظیر ” طرح توجیهی رایگان ” یا ” بیزینس پلن ارزان ” و به یک یا چند فایل وورد برخورد کرده و دانلود مینمایند . این فایل در پنج یا نهایتا ده صفحه شامل دو قسمت است : شرکت چه میکند + تحلیل مالی طرح .
کارفرمای مورد اشاره نیز ، این سند را مبنای ذهنی و علمی خود قرار میدهد و تصورش بر این خواهد بود که هر کس در همین حد به وی اطلاعات دهد ، حتما کافی است . چرا ؟
زیرا که اغلب افرادی در حال نوشتن طرح توجیهی هستند ، فقط و فقط در حوزه مدیریت مالی و یا مهندسی تولید تحصیل یا سابقه کار دارند. در نتیجه توقعی بیشتری از آنان نیز نمیتوان داشت. درحالیکه برای نوشتن طرح توجیهی باید حتما دو چیز را داشته باشیم :
- وجود یک استاندارد بینالمللی برای جمعآوری اطلاعات ، تحلیل اطلاعات و نوشتن طرح توجهی
- اشراف کامل به مدیریت بازاریابی ، مدیریت فروش ، مدیریت برند و مدیریت تبلیغات ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت تولید ، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایهگذاری
به نظر آیا شما یک فرد به تنهایی این همه تخصص دارد ؟ حتما خیر ، برای همین است که طرح توجیهی نوشته توسط یک نفر به طرح توجیه مالی ختم میشود.
چرا باید نویسنده بیزینس پلن به نکات مدیریت بازاریابی توجه نماید ؟
زیرا بر اساس استانداردهای جهانی ، یک طرح توجیهی خوب دارای طرح بازاریابی ( مارکتینگ پلن / طرح کسبوکار تجاری / برنامه بازاریابی / سند بازاریابی ) Marketing Plan باید باشد.